Autorski program zajęć sportowo-rekreacyjnych z aerobik-u zakłada, że będą one prowadzone w wymiarze 2 godzin tygodniowo. Zajęcia mają na celu popularyzację tej formy aktywności ruchowej wśród dziewcząt kl. IV-VI. Po realizacji programu uczennice opanują podstawowe kroki i elementy ruchu charakterystyczne dla aerobiku, poznają różne formy ruchu i odmiany aerobiku, a także wybrane elementy z gimnastyki artystycznej.
CELE EDUKACYJNE ZAJĘĆ: 1. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów 2. Kształtowanie i rozwijanie zdolności rytmiczno-tanecznych, harmonii i piękna ruchu 3. Promowanie zdrowego stylu życia 4. Doskonalenie sprawności fizycznej (zdolności kondycyjnych i koordynacyjnych) 5. Propagowanie aerobiku, jako formy aktywności sportowo-rekreacyjnej do realizacji w czasie wolnym (aktywna forma wypoczynku) 6. Pogłębienie wiadomości dotyczących ruchu fitness, aerobiku,gimnastyki artystycznej, a także wpływu regularnie podejmowanej aktywności ruchowej na organizm.
ZADANIA:
·Przygotowanie uczennic do występów na imprezach szkolnych (festyny, apele), oraz pozaszkolnych, ·Przygotowanie reprezentacji szkoły do startu w zawodach na szczeblu wojewódzkim.
CELE SZCZEGÓŁOWE
·UMIEJĘTNOŚCI
1.Uczeń potrafi: ·Wykonać ćwiczenia gimnastyczne nóg w rytmie. ·Wykonać układ ćwiczeń gimnastyczno-tanecznych (aerobik) w rytmie ·Wykonać ćwiczenia kształtujące ramion, tułowia, szyi, nóg, ·Wykonać ćwiczenia kształtujace w rytmie ·Wykonać układ ćwiczeń indywidualnie, w dwójkach, oraz w zespole cztero-osobowym. ·Wykonać układ ćwiczeń ze wstążką , laską gimnastyczną i piłką. ·Samodzielnie lub w grupie opracować i przedstawić układ ćwiczeń gimnastyczno-tanecznych w rytmie wybranej przez siebie muzyki.
POSTAWY I MOTYWACJE Uczeń: ·Docenia znaczenie aerobiku – jako formy aktywności pozwalającej na uzyskanie i utrzymanie dobrej sprawności fizycznej. ·Przestrzega zasad zachowania bezpieczeństwa i higieny na zajęciach sportowo-rekreacyjnych ·Systematycznie uczestniczy w zajęciach sportowo-rekreacyjnych stale doskonaląc się i podnosząc swe umiejętności. ·Przestrzega zasad współdziałania w grupie . ·Dokonuje samokontroli i samooceny własnej aktywności na zajęciach i zawodach sportowych..
WIADOMOŚCI Uczeń: ·Zna podstawowe kroki aerobiku ·Zna ćwiczenia kształtujące ramion, nóg, tułowia szyi, ·Zna ćwiczenia kształtujące z przyborami ( szarfa, piłka, laska gimnastyczna, piłka fit-ball, a także przyborem nietypowym (butelka plastikowa z wodą) ·Zna regulamin zawodów w aerobiku rekreacyjnym, zasady sędziowania.
·Materiał nauczania i procedury osiągania celów
·Zabawy i ćwiczenia kształtujące poczucie rytmu ·Elementy techniki ruchowej do rytmu muzyki: biegi, podskoki, obroty, ·Ćwiczenia kształtujące rąk, nóg, tułowia, szyi ·Ćwiczenia gimnastyczne w rytmie z przyborem (piłka, laska gimnastyczna, szarfa) ·Kroki bazowe aerobiku – step touch, grapevine, heel back, mambo, cha, cha, cha, v-i step itp. Technika ruchu i praca nóg. ·Podstawowe kroki aerobiku- łączenie pracy rąk i nóg w rytmie ·Tworzenie krótkich układów tanecznych ·Aerobik w 2-kach – ćwiczenia gimnastyczno-taneczne w rytmie w parach-tworzenie własnych układów w oparciu o poznane kroki i ćwiczenia gimnastyczne. ·Ćwiczenia z dużą piłką „fit-ball” ·Ćwiczenia równoważne – umiejętność kontrolowania ciała w przestrzeni ·Ćwiczenia poprawiające koordynację ruchowa, ·Ćwiczenia kształcenia pamięci ruchowej, ·Elementy gimnastyki artystycznej - ćwiczenia z przyborem: (wstążką, piłką, obręczą)
Ewaluacja programu:
Ewaluacji dokonam na podstawie: - analizy ankiet skierowanych do uczestniczek zajęć - analizy dokumentacji (dziennik zajęć SKS-frekwencja na zajęciach i tematyka zajęć) - wyników uzyskiwanych przez uczennice na zawodach w aerobiku rekreacyjnym - zestawienia występów prezentujących umiejętności uczennic na imprezach szkolnych i okolicznościowych
Ankieta dla uczestnika zajęć sportowo-rekracyjnych-aerobik podkreśl właściwą odpowiedź
1.Czy chętnie uczestniczysz w zajęciach aerobik-u? tak raczej tak raczej nie nie 2.Czy sposób i forma prowadzenia zajęć Ci odpowiada? tak raczej tak raczej nie nie 3.Czy masz możliwość rozwijania swoich zainteresowań? tak raczej tak raczej nie nie 4.Czy masz możliwość realizowania własnych pomysłów? tak raczej tak raczej nie nie 5.Czy masz możliwość zaprezentowania swoich umiejętności? tak raczej tak raczej nie nie
Autor: Magdalena Pawłowicz SP 2 w Lwówku Śląskim |